הקצעת שורשים בלייזר

הקצעת שורשים זהו טיפול פיורודונטי אשר ניתן במקרים של דלקת חניכיים מתקדמת הכולל זיהום נרחב בכיסי החניכיים (המרווח בין החניכיים לשורש השן). טיפול רפואי הוא ניקוי עמוק במיוחד של האזור שמטרתו להסיר את הרובד החיידקי והאבנית וכן לסגור את מרווח כיסי החניכיים שנפער בעקבות הדלקת. השיטה המסורתית לטיפול כוללת טיפול ע"י פיורודונט או שיננית שעברה הכשרה מתאימה תוך שימוש במכשור מתאים. שיטה נוספת ומתקדמת יותר המאפשרת ניקוי עמוק ויסודי היא הקצעת שורשים בלייזר. 

מהי הייחודיות של הקצת שורשים בלייזר?

דיוק רב – קרן הלייזר מאפשרת מיקוד ודיוק רב לשם ניקוי של האזור הנגוע והמזוהם. הלייזר מאפשר ראות טובה יותר לעומק ומסיר את הרובד החיידקי תוך הפחתת הסיכון של פגיעה ברקמה הבריאה. זאת, לעומת השיטה הרגילה הדורשת מיומנות וזהירות רבה של הגורם המטפל.

כואב, אבל פחות – טיפול הקצעת שורשים המסורתי כולל שימוש במכשיר ידני אשר עלול לגרום לכאב ותחושת אי נוחות במהלך ולאחר הטיפול. טכנולוגיית קרן הלייזר מפחיתה משמעותית את תחושת אי הנוחות מכיוון שהיא גורמת פחות טראומה לחניכיים לעומת המכשור הידני.

האצת תהליך חידוש הרקמות – לטכנולוגיה זו יש יכולת להאיץ את התחדשות הרקמות שמסביב לשן ותומכת בה. האנרגייה המופקת מהלייזר מעודדת צמיחה של רקמה חדשה ובריאה, מסייעת בתהליך הריפוי ההחלמה לצד הקטנה של הסיכון להתפתחות סיבוכים שונים לאחר הטיפול.

באילו מקרים נדרש טיפול הקצעת שורשים בלייזר?

הטיפול מומלץ בכל מקרה הדורש ניקוי עמוק של החניכיים ובייחוד במקרים מתקדמים ומורכבים יותר הדורשים דיוק רב יותר כמו מחלת חניכיים בינונית עד חמורה. הטיפול אידיאלי גם עבור אלה אשר חוששים מטיפול במכשור ידני ומעדיפים את טיפול הלייזר הפחות פולשני ופחות מכאיב. כמו כן, יש את עניין העלויות כאשר העלות של טיפול זה גבוה יותר מאשר הטיפול המסורתי, כך שיש כאן גם עניין של תקציב וביכולת של המטופל לשלם את הסכום הנדרש.

כיצד מתבצע טיפול הקצעת שורשים בלייזר?

אבחון והערכה: ראשית, הרופא המטפל מבצע בדיקה מקיפה של מצב בריאות הפה, השיניים והחניכיים של המטופל תוך בחינת ההיסטוריה הרפואית שלו. זה כולל ביצועי צילומי רנטגן (סטטוס מקביליות), זאת לשם התאמה מדויקת של המטופל עבור הטיפול בלייזר. לאחר הבדיקות תיבנה אסטרטגיית טיפול המותאמת אישית לצרכי המטופל.

הקרנת לייזר:  הקרנה של לייזר דיודה אל כיס החניכיים (עם קצה שאינו משונן) בעוצמה נמוכה של עד 1.5 וואט, הלייזר נקלט היטב על כל הרקמות וממגר את הרובד החיידקי בכיס במהירות וביסודיות. לאחר מכן מתבצעת גרידה באמצעות קצה משונן עם עוצמה גבוהה יותר של הלייזר, כולל הרדמה מקומית זאת לשם הסרת רקמות פגועות ומזוהמות. המטופל יהיה במעקב כל 3 חודשים במהלך השנה כדי לראות את קצב התחדשות הרקמות וסגירת כיסי החניכיים כשניתן לחזור על הטיפול בהתאם לצרכי המטופל.

לאחר טיפול הלייזר: המטופלים יקבלו הנחיות מפורטות כיצד לשמור על היגיינת הפה לאורך כל תקופת ההחלמה והמעקב.

כיצד לבחור רופא לביצוע הקצעת שורשים בלייזר?

את הטיפול ניתן לבצע ע"י פיורודנט או שיננית בעלת הכשרה מתאימה. יחד עם זאת, מוטב לבצע את הטיפול במרפאה אשר מתמחה בתחום הפיורודונטיה (מחלות חניכיים) והינה בעלת ידע מקצועי נרחב בתחום לצד ניסיון מול מטופלים ברכב. לצד זאת, כמובן, חשוב לבחור במרפאה עם יחסי אנוש טובים וקהל לקוחות מרוצים. בסופו של דבר חשוב לבחור במרפאה עליה אתם סומכים ותרגישו בנוח מול הגורם המטפל ושזה לא ייעשה מתוך בחירה אקראית.

שאלות נפוצות

שיטה זו נחשבת לכואבת פחות לעומת הטיפול המסורתי הכולל שימוש במכשור ידני. הטיפול לרוב מסתכם בלא יותר מתחושת אי נוחות קלה.

משך הקצעת שורש בלייזר יכול להשתנות בהתאם להיקף מחלת החניכיים ולמספר האזורים הדורשים טיפול. במקרים רבים ניתן לסיים את ההליך בפגישה אחת באורך של כ-30 דקות עד שעה. עם זאת, מקרים נרחבים יותר עשויים לדרוש טיפולים נוספים כדי להבטיח טיפול יסודי.

מטרת הטיפול היא להסיר את הרובד החיידקי והאבנית ולסגור את מרווח כיס השיניים העמוק שנפער. לאחר הטיפול ולאורך תקופת המעקב הרופא יבדוק אם קיים שיפור בסימפטומים של מחלת החניכיים: אם זה התחדשות של הרקמות מסביב לשן ואם זה האטה בעומק כיס החניכיים וצמצום שלו. זאת לצד הפחתה בתסמינים דלקתיים של נפיחות, אדמומיות ודימום.

משוב מטופל:
המשוב של המטופלים לגבי כל שינוי בתסמינים או במצב בריאות הפה הוא חיוני בהערכת הצלחת הטיפול.

את הטיפול יכולים לבצע או שיננית שעברה הכשרה ייעודית לטיפול בלייזר או פריודונט מומחה.

סרטון המציג טיפול הקצעת שורשים בלייזר: