You are currently viewing הקצעת שורשים על ידי שיננית או רופא?

הקצעת שורשים על ידי שיננית או רופא?

הקצעת שורשים הינו טיפול חיוני במקרים של מחלת חניכיים מתקדמת. טיפול זה כולל ניקוי של אבנית ורובד חיידקי שהצטבר עמוק בסביבת שורש השן ובכיסי החניכיים (המרווח בין החניכיים לשניים). זאת, לעומת הטיפול הסטנדרטי של השיננית אשר מתמקד באזור הגלוי יותר של השניים. טיפול זה יכול להתבצע על ידי שיננית או רופא שיניים ובמאמר נבחן את ההבדלים ואת השיקולים בבחירת הגורם המטפל לביצוע ניקוי חניכיים עמוק.

הקצעת שורשים על יד רופא שיניים

נציג את המיומנויות ותהליך הטיפול ע"י רופא שיניים:

ראשית כל נציין שאת הטיפול יכול לבצע כל רופא שיניים אשר ביצע הסמכה בתחום בריאות ושיקום הפה, כאשר היתרון המובהק הוא לרופאים בעלי התמחות בפריודונטיה (מומחה למחלות חניכיים). הידע וההכשרה מאפשרת לרופא לאבחן את היקף מחלת החניכיים ולבצע הערכה של מצב החניכיים ורקמות החניכיים התומכות בשן לשם מתן טיפול מתאים.

ההכשרה הינה בעלת חשיבות גדולה במיוחד במקרים של מחלת חניכיים חמורה ובמצבים מורכבים. לידע וההבנה ההוליסטית של בריאות הפה מתווספת גם הכשרה הכירורגית של ניתוחי חניכיים במקרים ועולה הצורף בהתערבות כירורגית.

בנוסף, חשוב לציין כי הטיפול נערך לרוב באמצעות הרדמה מקומית, פעולה שרק רופא שיניים / פריודונט יכול לבצע.

הקצעת שורשים על ידי שיננית

נציג את המיומנויות ותהליך הטיפול ע"י שיננית:

רובנו מכירים את תפקידה של השיננית כגורם האחראי על ניקוי השיניים השנתי במרפאות השיניים השונות. אך חשוב לדעת כי ההכשרה של השיננית כוללת מידע תיאורטי ומעשי במגוון תחומים במדעי רפואת השיניים כולל רפואת חניכיים (פריודונטיה) ובריאות הפה, הסמכות אלו מאפשרות לשיננית לבצע מגוון רחב של עבודות וטיפולים, כגון: צילומי רנטגן, הנחת פלואוריד לאחר טיפול שיננית, ליטוש שחזורים, להסיר תפרים לאחר ניתוחי חניכיים ועוד.

בנוסף לאלה, ישנן שינניות בכירות אשר עברו הכשרה מקיפה בפריודונטיה ובדגש על ניקוי חניכיים עמוק אשר מבצעות טיפול הקצעת שורשים.

שיקולים לבחירת הגורם המטפל

חומרת מחלת החניכיים: כפי שצוין לעיל לפריודונט יש יתרון במחלות חניכיים מתקדמות, במידה ומדובר במקרים עד בינוניים הטיפול יכול להתבצע גם על ידי שיננית מקצועית ללא חשש.

מורכבות הטיפול: בדומה לסעיף הקודם, במידה ונדרש טיפול מורכב ותכנון מקיף כתוצאה ממצב מתקדם / מקרה ייחודי של המטופל ישנה עדיפות כי הטיפול יתבצע ע"י פריודונט.

ניסיון: הכשרה לחוד וניסיון מעשי לחוד – לשיננית יש יתרון בכך שכל עיסוקה הוא טיפולים שקשורים לניקוי חניכיים תוך שימוש בכלים להסרת אבנית ופלאק. יחד עם זאת טיפול בהקצעת שורשים הוא פחות שכיח לעומת הטיפול הבסיסי ולכן חשוב לוודא כי השיננית (בין אם היא פרטית ועצמאית או עובדת במקום ציבורי / כחלק מצוות במרפאה פרטית) הינה בעלת ניסיון רב גם בטיפול זה.

בקרב רופאים חשוב לבצע את הטיפול בקרב רופא פריודונט שמומחה למחלות חניכיים ובאופן דומה לשיננית, במידה ונרצה לבצע את הטיפול אצל רופא חשוב לוודא כי הוא בעל ניסיון רב בביצוע הקצעות שורשים בעצמו ולא מעניק לרוב את ביצוע הטיפול לשיננית מוסמכת במרפאה שלו.

אז מה בשורה התחתונה - רופא או שיננית?

לסיכום, ניתן לומר כי טיפול הקצעת שורשים יכול להתבצע הן על ידי רופא שיניים והן על ידי שיננית כשהמטופל ראשי לבחור בגורם המטפל. כשמדובר ברופא שיניים יש לבחור ברופא פריודונט מנוסה, ובקרב שיננית חשוב לווודא כי היא בעלת הכשרה מתאימה וניסיון מעשי.

טיפול יעיל הוא שיתוף פעולה הדוק של השניים, כאשר הפריודונט יבנה את האסטרטגיה הכללית ויפקח על הטיפול (כולל ביצוע הרדמה כשרק הוא מוסמך לכך) לצד מתן ביקורת רפואית לבחינת החלמה מחלת החניכיים והצלחת הטיפול (למעט מקרים מורכבים שבו עולה הצורך במעורבות גדולה יותר של הפריודונט) כשהשיננית תבצע את הניקוי ותיתן טיפים והדרכות לשמירה על הייגינת הפה לאורך כל שלבי הטיפול.

כתיבת תגובה