You are currently viewing ריח רע מהפה

ריח רע מהפה

ריח רע מהפה או באשת פה (בשפה הרפואית המדעית – הליטוזיס) הינה תופעה נפוצה אשר עלולה להתרחש בכל גיל. לתופעה לא נעימה זו עלולות להיות השלכות בריאותיות על הפה לצד השפעות שליליות מבחינה פסיכולוגיות וחברתית עם הסביבה הקרובה אלינו איתה אנו באים במגע. במדריף המקיף הבא נלמד את כל מה שחשוב לדעת בנושא: החל מהתסמינים והגורמים לתופעה ועד לשיטות אבחון, טיפול ומניעה. 

תסמינים של ריח רע מהפה

טעם רע: אנשים הסובלים מריח רע מהפה עלולים לחוות טעם לא נעים בפה, גם לאחר צחצוח ושטיפה.

שינוי צבע הלשון: ציפוי לבן או צהבהב על הלשון יכול להעיד על נוכחות מרובה של חיידקים הקשורים להיווצרות הריח.

נזלת אחורית: כאשר נוזלי האף זולגים אל הדופן האחורית של חלל הפה והלוע היא גורמת ליובש בגרון, ליחה ולכחכוח בלוע, מצב זה עלול לגרום לריח רע מהפה.

גורמים

היגיינת פה לקויה: צחצוח רשלני ואי שימוש בכלים לשמירה על בריאות הפה (מי פה, חוט דנטלי ועוד) עלול להוביל להצטברות של חיידקים בפה הגורמים להיווצרות ריח לא נעים.

תזונה:  אכילה של מזון בעל ריח חזק עלולה לגרום כמובן לריח זמני לא נעים מהפה (שום, בצל ותבלינים שונים). בנוסף לכך, דיאטות מסוימות (כמו דיאטה קטוגנית דלת פחמימות) המייצרת קטוזיס (מעבר של הגוף מהפקת אנרגיה ממאגרי גלוקוז לחומצות שומן) כשאחת מתופעות הלוואי של מצב מטבולי זה הוא ריח רע מהפה שנגרם על ידי הקטון אצטון.

יובש בפה: לעיתים במקרה וישנו יובש הפה (יכול להיגרם עקב מצב רפואי, נטילת תרופות מסוימות או אי שתיה מספקת של נוזלים)  עלולה להיווצר ריח רע מהפה (היובש מהווה כר פורה להתפתחות חיידקים).

מחלות חניכיים: מחלות חניכיים שונות, זיהומים ופצעים בחלל הפה, מצבים בהם ישנה התרבות של חיידקים רבים עלולים להוביל לשחרור גזים וריחות לא נעימים מהפה. 

בעיות רפואיות שונות במערכת אף, אוזן גרון: הריח עלול להתפתח עקב זיהום בסינוסים, ברונכיטיס (כרונית), נזלת אחורית, זיהום כללי במערכת הנשימה והתפתחות של אבני שקדים (נמצא מתאם גבוה ביניהן לבין ריח רע מהפה).

מחלות מערכתיות: מחלות ומצבים רפואיים שונים כמו למשל סוכרת, בעיות כבד' הפרעת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD), אלרגיות עונתיות, מחלת כליות, דלקת ריאות כרונית, וזיהומים בדרכי הנשימה עלולים להשפיע על בריאות הפה והריח הנידף ממנו.

בעיות במערכת העיכול: בעיות שונות כמו דלקת גיבה, ריפלוקס חומצי או בעיות נוספות הקשורות למערכת העיכול עלולים להשפיע על ריח הפה.

עישון ואלכוהול: בנוסף לנזקים הבריאותיים הידועים של העישון, הוא גם גורם ליובש בפה, מגביר סיכון להתפתחות מחלות חניכיים ומשאיר בפה ריח לא נעים.

אבחון ריח רע מהפה

בדיקה רפואית: בדיקה קלינית ברפואה קונבציונלית ע"י רופא השיניים / פריודונט על מנת לבחון את מצב השיניים ולראות אם מקור הריח קשור למצב רפואי בפה ובסביבתו (שיניים, חניכיים, לשון).

בדיקת רוק: דגימת רוק הבודקת את ייצור והרכב הרוק עשויה לסייע באבחון הגורם המייצר את הריח הלא נעים.

הדמיה: במצבים מסוימים אפשר להשתמש בבדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן וסריקת CT כדי לזהות בעיות בחלל הפה או בסינוסים.

היסטוריה רפואית: היסטוריה רפואית מפורטת יכולה לספק תובנות לגבי מצבים מערכתיים פוטנציאליים או תרופות שעלולות לתרום להוצאת ריח רע מהפה.

טיפול בריח רע מהפה

שמירה על היגיינת הפה: חשוב לשים דגש על היגיינת פה טובה, אם זה צחצוח יעיל ושימוש במכשור דנטלי מתאים אישית למבנה הפה והשיניים שלכם (סוג מברשת ומשחת שיניים, חוט דנטלי, מי פה). כולל הקפדה על הניקוי באופן עקבי לפחות פעמיים ביום, בבוקר ובלילה לפני השינה.

הקפדה על טיפולי שיננית: חשוב להקפיד על ביקור תקופתי אצל שיננית לשם הסרת רובד הפלאק (חיידקי) ואבנית, אשר משפיעים על הריח היוצא מהפה. 

טיפול בבעיות ומחלות חניכיים: בכל מקרה של חשד למחלת חניכיים (חניכיים אדומות, נפוחות, עששת) חשוב לטפל בבעיה בהקדם האפשרי, לפנות לרופא ולקבל טיפול על מנת להסיר במהרה את הדלקת.

שמירה על רטיבות הפה: כפי שצוין לעיל חשוב להקפיד על לחות בחלל הפה לשם מניעת התפתחות חיידקים, חשוב להקפיד על שתיה מרובה ובמקרים מסוימים להשתמש בתחליפי רוק (ישנם ג'לים ייעודיים לכך כמו ג'ל של חברת ביוטן) בקרב אלה אשר סובלים מיובש כרוני בפה.

תזונה נכונה: במידה ומקור ריח הרע קשור למזון ומשקאות המייצרים את הריח יש לבחון אלטרנטיבות לצד הקפדה על תזונה בריאה. 

טיפול במחלות מערכתיות: אם מקור הריח הרע קשור למצבים רפואיים שונים בגוף יש לטפל בבעיה מול הגורם הרפואי הרלוונטי.

הפסקת עישון

מניעה

בדומה לנקודות שעלו למעלה באופן כללי חשוב להקפיד על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, שמירה על היגיינת הפה באופן עצמאי לצד הקפדה על שגרת בדיקות וטיפולים לאורך השנה.

נציג בנקודות את האמצעים אשר יסייעו במניעת ריח רע מהפה:

  • היגיינת פה טובה 
  • בדיקות פה ושיניים באופן סדיר
  • הקפדה על ביצוע בדיקות רפואיות כלליות 
  • גשו לקבלת אבחון וטיפול מוקדם במקרה של מחלות חניכיים
  • פנו לרופא לשם אבחון וטיפול בבעיות באף (כמו נזלת אחורית) ובסינוסים 
  • שמירה על רטיבות בפה למניעת יובש (ניתן להשתמש במסטיקים ללא סוכר המגבירים ייצור רוק)
  • תזונה בריאה
  • הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מוגברת

כתיבת תגובה