You are currently viewing הקצעת שורשים בהריון

הקצעת שורשים בהריון

תקופת ההריון מלווה בשינויים הורמונליים רבים המשפיעים על בריאות הגוף והרגישות שלו. רגישות זו מתבטאת גם בסיכון מוגבר להתפתחות דלקת חניכיים ומחלות חניכיים שונות. אי לכך, ישנה חשיבות רבה להקפיד לשמור על בריאות הפה במהלך ההריון, הן לשם בריאות האישה ההרה והן עבור העובר.

במאמר הבא זה נתמקד בטיפול הקצעת שורשים במהלך ההריון, אשר ניתן במקרים של מחלת חניכיים מתקדמת והוא כולל ניקוי עמוק של החניכיים באזור שורש השן לשם הסרה יסודית של אבנית ושל הרובד החיידקי המזהם שהצטבר באזור ושעלול, ללא טיפול, לגרום לאובדן שן. במאמר נבחן אך האם ניתן לבצע את הטיפול במהלך ההריון, על הסכנות האפשריות וכיצד נשמור על היגיינת הפה בצורה המיטבית לאורך הטיפול.

שיקולים בהם יש להתחשב טרם הטיפול

באופן כללי, ניתן לבצע את הטיפול במהלך תקופת הטיפול תוך הקפדה מירבית על כללי זהירות והיגיינת פה. נציג את השיקולים ואמצעי הזהירות המרכזיים בהם יש לנקוט על מנת להבטיח את בריאות האם והעובר:

עיתוי הטיפול  – התקופות הרגישות ביותר עבור התפתחות העובר הן בטרימסטר הראשון והשלישי ולכן ישנה עדיפות לבצע את הטיפול במהלך השלישי השני של ההריון.

התייעצות ושיתוף הגורמים הרפואיים – מוטב כי הטיפול יהיה בתיאום המרפאה המיילדת לצד רופא השיניים / פריודונט על מנת לוודא כי תכנית הטיפול הינה בטוחה עבור האם והעובר.

הרדמה מקומית – לרוב הטיפול דורש הרדמה מקומית אשר מתבצעת ע"י רופא השיניים. ההרדמה מתבצעת לרוב בחומר ההרדמה לידוקאין, שנחשב בטוח לשימוש גם במהלך ההריון במידה והוא ניתן באופן יעיל ובמינון הנכון. אי לכך, חשוב מאוד להקפיד על מתן מינון יעיל אך מינימלי על מנת להפחית את ההשפעה על העובר.

חשיפה לקרינה – צילומי רנטגן באופן כללי נחשבים בטוחים, כולל בעת הריון. יחד עם זאת במידה ועולה הצורך בצילומים כאלה, מוטב לנקוט במשנה זהירות ולהקפיד על שימוש באמצעי מיגון כגון סינר עופרת וצווארון מיגון לבלוטת התריס.

נטילת אנטיביוטיקה – במקרים רבים הרופא מעניק למטופל מרשם  אנטיביוטיקה על מנת למגר בצורה מיטבית את החיידקים באזור הטיפול. יש להקפיד על מתן מרשם לתרופות אנטיביוטיקה בטוחות לתקופת ההריון כמו אמוקסיצילין ופניצילין.

שמירה על היגיינת הפה במהלך טיפול הקצעת שורשים

בדיקות שיניים תכופות – אם במצב רגיל אנו נוטים לבצעים בדיקות שיניים תקופתיות אחת לשנה או יותר מכך חשוב כי הבדיקות במהלך ההריון יעשו בתדירות גבוהה יותר עקב הסיכון המוגבר להתפתחות מחלות חניכיים בתקופה זו ובאופן דומה יש לבצע בדיקות ע"י פריודונט גם במהלך תקופת הטיפול הן לשם בדיקת הצלחת הטיפול והן לשם בדיקה כללית של הפה והחניכיים. חשוב לשים לב על כל שינוי במצב החניכיים ובמקרה של דימום / נפיחות / רגישות חשוב לדווח על כך ולהיבדק אצל הרופא לשם מתן טיפול מהיר ויעיל.

טיפול היגיינת פה ביתי –  הרופא או השיננית יספקו לכם תכנית טיפול ביתית מקיפה לכל אורך תקופת הטיפול הכוללת הוראות צחצוח שצריך להיות זהיר ועדין, שימוש במברשת שיניים רכה ומשחת שינים מתאימה, חוט דנטלי ומי פה יעילים בהתאם למצבה של האישה ההרה.

תזונה נכונה – שימוש בתזונה העשירה במינרלים וויטמנים התורמים למערכת החיסונית ולבריאות הפה כגון: ויטמין D, סידן.

מניעת יובש בפה – יובש בחלל הפה הוא מתכון להצטברות חיידקים, חומצות ולהתפתחות בעיות חניכיים, לכן תקבלי הנחיות על שתיית מים מרובה לאורך ההריון והטיפול.

הימנעות מעישון – מדובר בדבר ידוע וטריוויאלי כי יש להימנע מעישון לאורך תקופת ההריון כד למנוע פגיעה בעובר ובבריאות היולדת אך הדבר גם תורם לשמירה על בריאות הפה ושיקומו.

סיכום

ניתן לבצע טיפול הקצעת שורשים במהלך ההריון. יתרה מכך, חשוב מאוד למנוע החרפה של מחלת החניכיים בעת ההריון אשר עלולה לגרום לנזקים קרובים לשן ולבריאות הכללי של האם והעובר. כן חשוב לקבל הערכה מקיפה מצד הרופא המטפל שידאג להכין תכנית טיפול מותאמת למצב של האם ההרה וכן לדווח למרפאה המיילדת. המפתח להצלחה ומזעור הסיכון הוא להקפיד להקשיב היטב להוראות הרופא והשיננית ובכך להבטיח על שמירת בריאות האם והעובר.

כתיבת תגובה