השתלת שיניים ביום אחד

השתלת שיניים זהו טיפול שיניים כירורגי המהווה פתרון עבור בעלי שיניים נגרם נזק מתקדם שלא מאפשר טיפול שאינו כירורגי או עבור מחוסרי שיניים. השתלת שיניים רגילה הינה מועילה אך עלולה לקחת זמן רב. מטופלים אשר מעוניינים בתהליך קצר יותר ישמחו לדעת כי קיימת אלטרנטיבה לטיפול המסורתי ובאמצעות שיטות חדשניות ומועילות ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד בלבד.

מה ההבדל בין השתלת שיניים ביום אחד להשתלה רגילה?

טיפול השתלת שיניים סטנדרטי הוא תהליך אמין ובטוח אך עלול לקחת זמן רב. הוא נמשך לרוב מספר חודשים והוא כרוך במספר פגישות ושלבי טיפול, החל מפגישת ייעוץ, עקירות שיניים, הנחה של השתלים ותקופה ארוכה של שיקום החלמה (2-4 חודשים) והשלמת הקליטה של השתל בעצם הלסת עד לשלב הסופי של התקנת הכתרים. לעומת זאת, בהשתלת שיניים ביום אחד כל תהליך ההשתלה והתקנת הגשר הזמני מתבצע בטיפול ביום אחד בלבד, באמצעות שיטות טיפול ייחודית אשר תפורט בהמשך.

טבלה השוואתית: השתלת שיניים ביום לעומת השתלה שיניים רגילה

מדד השוואתיהשתלת שיניים ביום אחדהשתלת שיניים רגילה
שמות נוספים לשיטההעמסה מיידית, All On 4, All On 6השתלת שיניים קלאסית / מסורתית
משך זמן הטיפולטיפול מרכזי ביום אחד והשתלת הכתר הקבוע לאחר כ-6 חודשיםיכול להיארך כשנה ויותר
למי הטיפול מתאים?למחוסרי שיניים, העומדים בתנאי הסף של הטיפול המחפשים טיפול מהיר ואיכותי הכרוך בעלויות גבוהות יותר. למחוסרי שיניים אשר מוכנים להתמודד עם טיפול ממושך יותר, בעלויות נמוכות יותר
שלבי הטיפול•הטיפול מתבצע ביום אחד: עקירת שיניים במקרה הצורך
• השיטה לרוב מייתר צורך השתלת עצם / הרמת סינוס
•השתלת השתל הדנטלי + כתר זמני עד להשתלת הקבוע לאחר 6 חודשים
•עקירת שיניים
•השתלת עצם / הרמת סינוס (המתנה של מס' חודשים לאחר מכן)
•החדרת שתלים דנטליים (המתנה של מס' חודשים נוספים)
•הכנת כתרים והשתלה שלהם
הרדמההרדמה מקומיתהרדמה מקומית
אסתטיקהביום הטיפול או מס' ימים לאחר מכן מתבצעת התקנת הכתר הזמני שנותן מענה אסתטי עד להצבת הכתר הקבועלאורך הטיפול המטופל נשאר מחוסר שיניים, ללא שיניים מלאכותיות חלופיות
איכות הטיפולשילוב מערכת ממוחשבת המגבירה את רמת הדיוק של הטיפולטיפול סטנדרטי ע"י הרופא המטפל ללא סיוע מערכת ממוחשבת
כאבמספר ימים לאחר הטיפול, לרוב ללא טיפול מקדים של הרמת סינוס הכרוך בכאבים משמעותיים יותרמספר ימים לאחר הטיפול

השתלת שיניים ביום אחד - למי זה מתאים?

טיפול זה מתאים למגוון מטופלים, בדומה להשתלה רגילה: מטופלים שאיבדו שן אחת בלבד, מספר שיניים או סט (קשת) שיניים מלא.

כמו כן, ישנם מספר תנאים בסיסיים להשתלה:

  • מטופלים בעלי נפח עצם מספקת (פחות מתאים למטופלים מבוגרים בעלי אוסטאופורוזיס – דלילות בצפיפות העצם)
  • בריאות פה טובה (ללא מחלות חניכיים / זיהומים דנטליים)
  • בריאות כללית טובה וללא מחלות / תרופות אשר משפיעות על החלמה וריפוי של העצם כמו עישון כבד וסוכרת
  • העדרות של חריקות שיניים, מצב אשר מייצר מתח ועומס על שרירי הלעיסה
  • עמידה בתנאים אלה מאפשרת טיפול מהיר וזריז יותר ולכן סוג השתלה זו מתאים במקרים אלו.
השתלת שיניים ביום אחד

שלבי טיפול

ייעוץ ובדיקות ראשוניות: מתבצעת בדיקה מקיפה של הפה והלסת הכוללת צילומי רנטגן וסריקות, לשם בדיקת התאמה של המטופל לסוג טיפול זה, לתכנן את מיקומם המדויק של השתלים המיועדים וכן לראות אם יש צורך בטיפולים מקדימים כמו השתלת עצם או הרמת סינוס.

הנחת שתלים: ביום ההליך, הפיורודונט / כירורג מניח את השתלים הדנטליים לתוך עצם הלסת. אם זה במקום שן חסרה או לאחר עקירת של השן במסגרת הטיפול והנחת השתל במקומה. הטיפול נעשה לרוב באמצעות הרדמה מקומית.

מיקום הכתרים: בסיום, מניחים את הכתר הזמני ולאחר תקופת שיקום והסתגלות של כ-6 חודשים ניתן להחליף את הכתר הזמני בקבוע. 

שיקום והחלמה: ההחלמה מטיפול השתלת שיניים היא לרוב מהירה יותר. מטופלים עשויים לחוות אי נוחות מסוימת, נפיחות ודימום קל מיד לאחר ההליך, תחושות ותופעות לוואי אשר עוברות לרוב לאחר מספר ימים. במסגרת ההחלמה יש להקשיב להנחיות הרופא המטפל ולהגיע לפגישות המעקב כדי לוודא כי האזור נרפא לחלוטין וכי השיניים החדשות מתפקדות בצורה תקינה. 

העמסה מיידית

השתלת שיניים ביום אחד בהעמסה מיידית / השתלה מיידית זהו שם כולל של טכניקות המאפשרות השתלת שתלים דנטליים באופן מהיר ביום אחד בלבד (אול און פור, אול און 6, השתלת שתלים זיוגומטיים) בין אם מדובר בשן אחת, מספר שיניים או קשת שיניים מלאה. זאת באמצעות מערכת ממוחשבת המאפשרת תכנון מקיף ומדויק הכולל הדמיה מקיפה של מבנה הלסת ומדידה מדויקת של כל האזורים המיועדים להתקנת השתלים.

השתלת שיניים ביום אחד בשיטת און און פור All On 4

כפי ששמה מעיד, שיטה זו כוללת החלפה של סט שיניים מלא בלסת העליונה או התחתונה באמצעות החדרת 4 שתלים מרכזיים ארוכים ובעלי יכולת עיגון מעולה (2 בלסת העליונה ו-2 בתחתונה) בזווית של °45 מעלות, עליהם מתקינים סט של כתרים (ניתן 12-14 ביום) בכל לסת.

למי השיטה מתאימה?

מתאימה במצבים של אובדן שיניים מלא בלסת העליונה או/ו התחתונה ולמחוסרי עצם.

מהם היתרונות שלה?

מהירה, מספקת פתרון מעולה עבור מחוסרי סט שיניים, עשויה לחסוך טיפול מקדים של הרמת סינוס, מספקת יציבות טובה לשתלים אשר תומכים בכתרים.

מה החסרונות שלה?

אי קליטת שתל אחד אינה מאפשרת השלמה של הטיפול ויש לבצע השתלה חוזרת. בנוסף, בשיטה זו ניתן להלביש בין 10-12 שיניים בכל לסת, כשיש מחסור בחלק מהשיניים החסרות (המצב הרגיל הוא 14 שיניים בכל לסת), אך בד"כ כמות שיניים זו מספקת לשם תפקוד מלא ותקין. 

הדגמה של ביצוע השתלת שיניים בשיטת אול און פור:

השתלת שתלים זיגומטיים באופן ממוחשב

שיטה זו מיועדת למטופלים בעלי מחסור משמעותי וקיצוני בעצם הלסת או במקרים בהם יש חשש לפגיעה בכלי דם ועצבים. במסגרת הטיפולים מתבצעת השתלה של שתלי טיטניום ארוכים ישירות אל עצם הלחי (במקום אל עצם הלסת). השתלה זו פחות נפוצה, היא ניתנת במצבי קיצון ורק על ידי רופאים מיומנים במיוחד בתחום כירורגיית פה ולסת ובשיטה עצמה אשר נחשבת למורכבת במיוחד הכוללת חדירה לאזורים עמוקים בגולגולת ושאינם חשופים לעינו של הרופא אלא רק באמצעות המחשב.

חשיבות הטיפול ע"י פיורודנט מומחה

חשוב כי השתלת שיניים ביום אחד תתבצע אך ורק על ידי רופא מומחה בעל ניסיון בשיטה זו. מדובר בשיטה אשר מצריכה הכשרה מקיפה של מבנה הלסת, עובי עצמות המטופל ויכולת לבצע חלוקת עומסים יעילה על השתלים והלסת. זאת תוך כדי היעזרות במכשור ממוחשב לשם איתור וקביעה מדויקת של המיקום, העומק והזווית שבהם יחדירו את השתלים.

כן, אין חשש מאיכות ההשתלה. מדובר בהשתלה של שתלים דנטליים עמידים במיוחד שיכולים להחזיק שנים רבות (כשגם רמת ההיגיינה של המטופל משחקת תפקיד כמו גם איכות ההשתלה מצד הרופא), ההבדל הוא בטכניקה ובמכשור של הטיפול שהוא יקר יותר אך הוא עמיד ואיכותי באותה המידה. זאת, כל עוד המטופל עומד בתנאי הסף לטיפול.

בדומה להשתלה קלאסית, גם בהשתלת שיניים ביום אחד אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד ועומדים על מעל ל-95%.

הכאב עלול להימשך מספר ימים, אך מדובר לרוב בתחושת אי נוחות קלה, דימום ונפיחות. במידה ואתם סובלים מכאבים חזקים ותופעות חריגות יש לפנות בהקדם לרופא לבדיקה. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי במקרים של טיפולים בהם יש טיפולים מקדימים של בניית עצם והרמת סינוס הכאבים עלולים חזקים יותר.

משך זמן ההחלמה הוא לרוב קצר יותר מאשר השתלה מסורתית כאשר ניתן לחזור לפעילות בתוך מספר ימים.