You are currently viewing איך להעלים ריח רע מהפה?

איך להעלים ריח רע מהפה?

ריח רע מהפה (באשת פה, הליטוזיס בעגה הרפואית) הינו מצב לא נעים, אך לרוב ניתן לטיפול ומיגור לאחר זיהוי מקור הבעיה. במאמר הקודם סקרנו את אופן האבחון, התסמינים והגורמים לתופעה ובמאמר זה נתמקד בפירוט רב יותר אודות הדרכים להעלמת הריח.

שיטות טיפול קונבנציונליות

שמירה על היגיינת פה:

צחצוח שיניים: צחצוח שיניים יסודי ונכון, פעמיים ביום, במברשת שיניים מתאימה ותוך שימוש במשחה הכוללת פלואוריד.  

שימוש בחוט דנטלי: שימוש בחוט דנטלי או קיסמים מפלסטיק בעובי מתאים, בהתאם לרגישות ולמרווחים בין השיניים על מנת להסיר שאריות מזון בין השיניים.

שימוש במי פה: לשם מיגור חיידקים בחניכיים ובשיניים, כשישנה עדיפות למי פה בעלי פלואוריד ואבץ המסייעים בנטרול הריח הרע. חשוב להתייעץ עם רופא על מנת להתאים עבורכם את סוג מי הפה. יש להימנע ממי פה אשר מגבירים יובש בפה.

ניקוי הלשון: ניתן לנקות הלשון באמצעות החלק האחורי של מברשת השיניים או באמצעות מנקה לשון ייעודי. לעיתים, החיידקים אשר נמצאים על הלשון עלולים להגביר את הריח הרע אשר נפלט מהפה.

שמירה על רטיבות חלל הפה: הקפידו על שתיית מים מרובה על מנת למנוע יובש בפה (קסרוסטומיה) אשר מהווה כר פורה לחיידקים המפיצים ריח רע.

היגיינת פה ריח רע מהפה

 

טיפול שיננית: הקפידו על טיפול שיננית במועד, בו מתבצעת הסרה של הרובד החיידקי ואבנית מסביב לשן. במקרים של דלקת חניכיים מתקדמת יעלה הצורך בניקוי עמוק (הקצעת שורשים).

הפסיקו לעשן: עישון מהווה גורם מרכזי להליטוזיס (באשת הפה), גמילה מעישון עשויה גם למגר את הריח הרע מהפה במידה והעישון הוא הגורם המרכזי לכך.

טיפול במחלות רקע: בעיות שונות בחניכיים ובשיניים נגרמות לעיתים קרובות כפועל יוצא של מחלת רקע, כגון: זיהום בדרכי הנשימה, סוכרת, בעיות במערכת העיכול, ריפלוקס חומצי ומצבים רפואיים שונים. במקרים האלה יש לטפל במקור מול הגורם הרפואי הרלוונטי. לעיתים ובמקרה הצורך הרופא המומחה יעניק לכם תרופות מרשם כדי לטפל בבעיה הקשורה להבל הפה הלא נעים.

שינוי תזונה: לעיתים מקור הריח קשור לתזונה לא נכונה המבשלת מאכלים המייצרים את הריח הלא נעים. במקרה כזה מוטב להתייעץ עם דיאטנית קלינית כדי לבחון אם המצב אכן קשור לתזונה שלכם והיא תעניק לכם דיאטה מאוזנת ומתאימה למצבכם האישי.

טיפול טבעי (תרופות סבתא) להעלמת ריח רע מהפה

1. גרגור שמן קוקוס בפה (Oil Pulling): באמצעות גרגור שמן ניתן לשפר את מאזן החיידקים הטובים בפה ולתרום לריח פה טוב יותר וכן לשיפור בריאות הפה והגוף באופן כללי. שמן הקוקוס מושך החוצה מסביבת הפה את החיידקים ומנקה אותו. יש לבצע את הגרגור באופן יומיומי למשך מספר דקות לפחות ולירוק את השמן החוצה לאחר מכן.

2. ללעוס מסטיק ללא סוכר: במקרים של ריח רע לצד יובש בפה מומלץ ללעוס מסטיק בריא ללא סוכר על מנת שיגביר את ייצור הרוק שמונע התרבות מהירה של חיידקים ומסייע בניקוי ושטיפה של שאריות המזון בפה. ניתן להשתמש במסטיק המכיל קסיליטול, תחליף סוכר בעל תכונות אנטי-בקטריאליות.

3. שתיית תה ירוק וחליטות צמחיות: תה צמחי ירוק ללא סוכר הוא בעל תכונות אנטי בקטריאליות, הוא מסייע ברענון הנשימה ובהפחתה של כמות החיידקים המזיקים בחלל הפה. ניתן גם לשתות בחליטות צמחיות מסוננות של עשבי תיבול כגון נענע, פטרוזיליה או מרווה. 

4.גרגור סודה לשתייה: ערבבו כפית סודה לשתייה בכוס מים ושטפו את הפה. הסודה מסייעת בניטרול ריחות ושמירה על רמת PHP מאוזנת.

5. פרוביוטיקה: תזונה משולב מקורות מזון פרוביוטים כגון: יוגורוט, באמצעות תוספי מזון או מזונות מותססים כמו יוגורט, כרוכב כבוש, קוטג', אפונה ירוקה ועוד. מזונות אלה מסייעים באיזון החיידקים בפה ותורמים במניעת התפתחות חיידקים מזיקים המייצרים ריח רע. ניתן לצרוך מרכיבי פרוביוטיקה גם מתוספי מזון העשירים במינרלים שונים כגון:  K12 ו-K18.

שיטות טבעיות ריח רע מהפה

 

6. חומץ תפוחים: לחומץ התפוחים מגוון סגולות רפואיות הוא מסייע בהפחתת הכולסטורל הרע והגלוקוז (סוכר) בדם. בנוסף לכך, גרגור חומץ תפוחים יחד עם מים (ערבוב של 2 כפות של החומץ בכוס מים אחת) עשוי לסייע בשמירה על היגיינת הפה ומיגור ריח מזיק. חשוב להקפיד לא להגזים עם ריכוז החומץ לשם מניעה של שחיקת שכבת האמייל בשיניים.

7. פירות הדר: פירות הדר כמו תפוזים ולימונים מעודדים ייצור רוק ועשויים להשאיר טעם רענן ונעים בפה. גם כאן, חשוב להקפיד לא לצרוך את הפירות באופן מוגזם על מנת לא לפגוע בשכבת האמייל.

8. ארוחות קטנות ומרובות לאורך היום: ריבוי ארוחות מסייע בייצור מוגבר של רוק.

9. שתיית קפה: שתייה מתונה של קפה עשויה ליצור אפקט חיובי ביחס לבריאות הפה. הקפה מעכב את החיידקים המייצרים ריחות לא נעימים.

10. תמצית שורש ליקוריץ: מחקרים הצביעו על התכונות האנטי-בקטריאליות של הליקוריץ אשר מסייע בטיפול נגד עששת, דלקת חניכיים ובהפחתה של ריח רע מהפה.

כתיבת תגובה