You are currently viewing דלקת חניכיים בהריון

דלקת חניכיים בהריון

מהי דלקת חניכיים?

בתקופת ההריון חלים שינויים הורמונליים בגוף האישה אשר מובילים לרגישות יתר לחיידקים. שינויים אלה משפיעים בין היתר גם על חלל הפה כשנשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר לדלקת חניכיים (בעיקר בטווח שבין החודש השני ל-8 להריון). אי לכך, כטיפול מניעתי חשוב להקפיד יותר על היגיינת השיניים במהלך ההריון ולטפל בדלקת בזמן במידה והיא מתפתחת, אבחון מוקדם עשוי למגר את הדלקת במהירות. מנגד, הזנחה עלולה לגרום להחמרת המצב אף לאחר תקופת ההריון ולסכן את בריאות האם והיילוד.

מהם הגורמים להתפתחות הדלקת?

עלייה ברמות ההורמונים – עלייה בהורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, מצב אשר עלול לפתח רגישות יתר לזיהום, הצטברות פלאק ורובד חיידקי בחלל הפה וכתוצאה מכך להתפתחות דלקת בחניכיים.

זרימת דם מוגברת – מוביל לרגישות יתר להתפתחות זיהום ודלקת בחניכיים.

סוכרת הריונית – מחקרים מצביעים על כך כי נשים הסובלות מסוכרת הריונות הינן בסיכון מוגבר יותר באופן משמעותי לסבול מדלקת חניכיים לעומת נשים הריונות ללא סוכרת.

הקאות – רפלקס ההקאה אשר מאפיין את החודשים ההריון של ההריון עלול להקשות על פעולת צחצוח השיניים. הקאות אשר עשירות בחומצה עלולות לפגוע בבסיס השן כשצחצוח בשעה הראשונה שלאחר ההקאה עלול להפיץ את החומצה על גבי השיניים לפגוע בשכבת האמייל ולגרום לנזקים כבדים יותר לשיניים.

יובש בפה – בתקופת ההריון אצל חלק מהנשים עלולה להתפתח תופעה של יובש בפה (קסרוסטומיה) בעקבות ייצור מופחת של רוק על ידי בלוטות הרוק. הרוק אחראי בין היתר על ויסות החיידקים שבסביבת הפה והחניכיים ומחסור בו עלול להגביר את הסיכון להפתחות עששת.

אי הקפדה על היגיינת שיניים במהלך ההריון – רפלקס ההקאה שצוין לעיל והתקופה העמוסה והלחוצה מבחינה פיזית ונפשית מקשים על הנשים ההרות לשמור על היגיינת שיניים מספקת – דווקא בתקופה שיש לשים על כך דגש.

תזונה לקויה – במהלך ההריון גובר לרוב החשק למתוקים ולמזון עתיר סוכר ומשקאות מתוקים אשר מעודדים היווצרות והתפתחות חיידקים בשיניים ובחניכיים.

חשש מטיפולים בתקופת ההריון – נשים רבות חוששות מטיפולי שיניים חיוניים בזמן ההריון.

תסמינים לדלקת חניכיים בהריון

נזקים כתוצאה מדלקת חניכיים והיגיינת שיניים לקויה במהלך ההריון

היגיינת שיניים לקויה עלולה לא רק להזיק לאישה ההרה אלא גם ליילוד. נמצא כי דלקת חניכיים בהריון עלולה להגביר סיכון למצבים הרפואיים והבריאותיים הבאים:

  • פגיעה בבריאות השן והחניכיים – התעלמות מהדלקת ואי טיפול בזמן, עלול לגרום לחורים בשיניים, נסיגת חניכיים, לדלקת חניכיים חריפה אשר עלולה להוביל לטיפולים מורכבים ויקרים ובמקרים מסוימים אף לאיבוד שיניים.
  • לידה מוקדמת
  • לידת תינוק בתת משקל
  • הפלות
  • מחלות ובעיות רפואיות נוספות – כתוצאה מחדירת הזיהום החיידקי אל מחזור הדם בגוף, בין מחלות אלה: מחלות לב, סוכרת, שבץ ועוד.

דלקת חניכיים בהריון - מה עושים?

חשוב לשים לב לתסמינים אשר צוינו אשר יכולים להעיד על כך כי ייתכן וישנה דלקת חניכיים. זיהוי מוקדם יותר של הדלקת עשוי להפוך את הטיפול ליעיל ומהיר יותר.

חשוב לפנות לרופא שיניים על מנת שיטפל בדלקת בהקדם, הטיפול יינתן בהתאם למצב הדלקת, במצבים הקלים לרוב הטיפול יכלול מתן הוראות על הקפדה על צחצוח נכון ושימוש במברשת שיניים ומשחה מתאימה, מי פה וג'ל כדי להתמודד עם הזיהום הדלקתי. כמו כן, במידת הצורך יש לבצע טיפול שיננית.

במקרים של דלקת בינונית או חריפה הדלקת יעלה הצורך בטיפולים מאסיביים יותר כגון הקצעת שורשים או טיפולים מורכבים יותר.

טיפול מונע לדלקת חניכיים בתקופת ההריון

שמירה על היגיינת הפה – חשוב להקפיד על צחצוח פעמיים ביום, להשתמש במי פה כשרצוי להשתמש בכאלה אשר המיועדים לחניכיים רגישות. ניתן ורצוי גם לגרגר מי מלח (לערבב כפית מלח במים חמים, לערבב ולגרגר). 

הקאות בוקר – במקרים אלה, כפי שצוין לעיל, חשוב לא לצחצח את השיניים לפחות כשעה לאחר ההקאה על מנת לא להגביר את החומציות המופשרת ולהשתמש במשחת שיניים עם פלואוריד. כן מומלץ לשטוף את הפה באבקת סודה מיד לאחר ההקאה, יש לערבב כפית מהאבקה במים חמים ולגרגר.

טיפולים ובדיקות – אם זה טיפול שנתי אצל שיננית או ביצוע בדיקות ביקורת אצל רופא השיניים כשעם ההריון חשוב לדווח לרופא השיניים על מנת שיספק המלצות להתנהלות במהלך ההריון. חשוב לדעת כי במהלך ההריון ניתן, וללא כל חשש, לבצע מגוון טיפולי שיניים כמו הסרת אבנית, טיפול שורש, שיננית, סתימות, עקירות, ביצוע הרדמה ונטילת תרופות מותרות. 

הקפדה על תזונה נכונה  – הימנעות ממזונות חומציים, עתירי סוכר ופחמימות וממשקאות מתוקים ומוגזים אשר עלולים ליצור רובד חיידקי. מוטב לצרוך סוכר מפירות כתחליף וכן לצרוך מזונות רווי סידן ותוספי תזונה מתאימים.

מיתוסים הנוגעים לדלקת חניכיים בהריון

במרוצת השנים התפרסמו מיתוסים רבים הנוגעים לבריאות השיניים בקרב נשים הריונות כשרובם אינם נכונים, הנה הבולטים שבהם:

כתיבת תגובה