You are currently viewing תוך כמה זמן עוברת דלקת חניכיים?

תוך כמה זמן עוברת דלקת חניכיים?

דלקת חניכיים הינה מחלת חניכיים נפוצה, שמקורה לרוב הוא עקב היגיינת פה לקויה. במאמר הבא נלמד על דלקת זו, תוך מתן דגש על משך זמן ההחלמה והריפוי של הדלקת תוך התייחסות לרמת החומרה של הדלקת.

משך זמן ההחלמה של דלקת חניכיים קלה (ג'ינגביטיס)

אין תשובה מדויקת אודות זמן ההחלמה של דלקת החניכיים מכיוון שהוא עשוי להשתנות בהתאם למצב הדלקת, שיטת הטיפול ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל. כן חשוב לדעת כי ברוב המוחלט של המקרים בין אם מדובר בדלקת קלה או חריפה ניתן לטפל בה ולהחלים ממנה, כאשר מוטב לטפל בה בהקדם האפשרי.

כך נזרז את משך זמן ההחלמה והריפוי:

  • טיפול מוקדם – כפי שצוין לעיל, חשוב לאבחן את הדלקת בשלב מוקדם על ידי מתן טיפול מתאים, ככל שהדלקת היא ברמת חומרה והתקדמות נמוכה יותר כך משך זמן ההחלמה עשוי להיות קצר יותר, זאת כמובן תוך הקפדה על היגיינת הפה.
  • שמירה על היגיינת הפה – האמצעי המרכזי לטיפול בדלקת חניכיים קלה זה שמירה על היגיינת פה נכונה ובאופן קבעי, לאורך זמן. מוטב לפנות לרופא שיניים / פריודונט על מנת שיאבחן את הדלקת, את מצב התקדמותה ולשם מתן המלצות לטיפול. ההמלצות הללו יכללו הכוונה לצחצוח נכון (ישנם מטופלים רבים אשר סובלים ממחלות חניכיים שונות עקב צחצוח שיניים לקוי) וכן המלצות על שימוש במשחת שיניים, מברשת שיניים, חוט דנטלי ומי פה מתאימים בהתאם למצבו של המטופל. לרוב גם תינתן המלצה על טיפול שיננית בתדירות גבוהה יותר עד לשיפור מספק של היגיינת הפה.
  • טיפול ייעודי בהתאם למצב הבריאותי – משך זמן ההחלמה עשוי להשתנות גם בהתאם למצבו הבריאותי הכללי של המטופל. מערכת חיסון חלשה או מחלות כמו סוכרת עלולים להקשות ולהאריך את זמן מיגור הדלקת (כשלעיתים הגורם לדלקת עלול להיות קשור למחלה כלשהי). במקרים כאלו חשוב להעניק למטופל טיפול ייעודי, תוך בירור מקיף של מצבו הרפואי והתייעצות עם הרופא המטפל במחלה הרלוונטית.
  • מעקב רפואי – העקביות של הטיפול העצמאי הינו חשוב לשם זירוז ההחלמה, חשוב גם להקפיד על מעקב רפואי כדי לקבל חוות דעת רפואית על מצב החניכיים ואם אכן הדלקת מוגרה והטיפול עובד.
  • הקפדה על אורח חיים בריא – אימוץ אורח חיים בריא אשר כולל תזונה נכונה מאוזנת והימנעות מעישון ושתיית אלכוהול מופרזת לצד שמירה על היגיינת הפה עשוי לזרז את ריפוי הדלקת.

מה לגבי דלקת כרונית / חריפה?

המידע שהוצג לעיל מתייחס לדלקת חניכיים קלה, אך במקרים של דלקת חניכיים מתקדמת אופן הטיפול וההחלמה הוא שונה לחלוטין. במקרה של דלקת כרונית טיפול עצמאי של שמירה על היגיינת הפה אינו מספק מכיוון שבמקרים אלו הזיהום הדלקתי חדר עמוק אל המבנים אשר תומכים ואוחזים בשיניים. לדלקת זו ישנם רמות חומרה שונות (מקלה עד חמורה) בהתאם לעומק כיס החניכיים והפגיעה ברקמות ובעצמות. הטיפול המרכזי המקובל לדלקת הוא הקצעת שורשים – ניקוי עמוק של אבנית ורובד החיידקים שהצטבר במרווח שבין החניכיים לשן ובמטרה לסגור את מרווח הכיס כשבמהלך הטיפול ולשם מיגור ומניעת חדירה חוזרת של החיידקים הפריודונט ימליץ על שימוש באנטיביוטיקה.

תהליך הקצעת השורשים נעשה במשך מספר חודשים וכרוך במספר טיפולים כך שאין דרך קיצור הטיפול ומניעת הדלקת כאשר מקרים קלים יותר עשויים להגיב מהר יותר לטיפול. במהלך ולאחר הטיפול תינתן גם הדרכה לשמירה על היגיינת הפה לצד ביקורים תכופים יותר אצל השיננית, כאשר ההמלצות אשר צוינו לעיל בהקשר של דלקת חניכיים קלה רלוונטיות גם כאן לשם סיוע להתהליך ההחלמה (שמירה על אורח חיים בריא, ביקורים קבועים אצל רופא השיניים, הקפדה על היגיינת הפה על בסיס קבוע וכו').

התערבות כירורגית:

במקרים בהם כיסי החניכיים עמוקים במיוחד והחל אובדן עצם משמעותי ונמצא כי התערבות שאינה ניתוחית אינה מספקת יעלה הצורך בעקירת השן ובהליך ניתוחי של השתלת עצם לשם חידוש הרקמות הפגועות. תהליך ההחלמה אורך כשבועיים לצד שימוש באנטיביוטיקה ולאחר כ-6-12 חודשים יתבצע איחוד של העצם שהושתלה עם עצם המקור (במקרים של שימוש בעצם ממקור עצמי האיחוי מתבצע באופן מהיר) ולאחר בדיקה מקיפה של הפריודונט ניתן לבצע את ההשתלה של השן.

כתיבת תגובה