You are currently viewing הקצעת שורשים סיכונים

הקצעת שורשים סיכונים

הקצעת שורשים (גרידת חניכיים) הינו טיפול שיניים מתקדם הניתן במצבים של מחלת חניכיים מתקדמת. מדובר בניקוי עמוק ויסודי של החניכיים המגיע אל שורשי השן שמטרתו לסגור כיסי חניכיים (מרווח בין החנייכים לשן) ולנקות את האבנית והרובד החיידקי שהצטבר באזור שורשי השן. אמנם אין מדובר בהליך כירורגי אך חשוב ללמוד על הטיפול והאם הוא כרוך בחסרונות וסיכונים שמוטב שנדע עליהם מראש. במאמר זה נפרט ונציג את כל מה הנקודות החשובות בנושא.

חסרונות וסיכונים בטיפול הקצעת שורשים

יש להדגיש כי באופן כללי הטיפול אינו כרוך בסכנות מיוחדות וחריגות לעומת טיפולים נפוצים אחרים בפה כשהסכנות העיקריות קשורות לטיפול שאינו מקצועי ולנזקים רפואיים נדירים שעלולים להתרחש בדומה להליכים רפואיים אחרים.

נציג את החסרונות והסיכונים הבולטים:

כאב ורגישות לאחר הטיפול

בדומה לטיפולי שיניים אחרים, גם לאחר טיפול הקצעת שורשים ניתן לחוות תחושת אי נוחות ורגישות גבוהה בשיניים. זאת מכיוון שהטיפול העמוק כולל נגיעה באזור שורשי השן, חשיפה של הדנטין (רקמת שן קשה ורגישה המצויה תחת לשכת האמייל הרכה) והקצוות של העצבים מה שמגביר את הרגישות המוגברת, אך היא זמנית וחולפת ואין מה לחשוש מכך כשבמידת הצורך ניתן להשתמש במשככי כאבים.

סכנת זיהום

טיפול הקצעת שורשים, בדומה לכל טיפול שיניים, חייב להיעשות בסביבה סטרילית. אי הקפדה על סטריליות או רשלנות במסגרת הטיפול שכרוך בהוצאה של החיידקים מגופנו עלולה להוביל להחדרה של חיידקים לזרם הדם ובכך לגרום לזיהום הגוף. יחד עם זאת, מדובר במקרים נדירים מיותר כשבטיפול סטנדרטי ע"י פיורודונט ושיננית מקצועית הסיכון לכך הוא נמוך מאוד.

פגיעה בשורשי השן

הניקוי העמוק עלולה להוביל לפגיעה בשורשי השן ובסביבה התומכת של השן. אי לכך חשוב שהטיפול יתבצע ברגישות הנדרשת ע"י גורם מוסמך.

נסיגת חניכיים

טיפול שמתבצע בצורה אגרסיבית מדי ולא ברגישות הנדרשת עלול לגרום גם לתופעה הפוכה למטרות הטיפול של נסיגת חניכיים (התרחקות של החניכיים מהשיניים מה שעלול להוביל לפגיעה ברקמות השן, אבדן עצם ואף לאובדן שיניים). אך בדומה לסעיפים הקודמים, כל עוד ההליך מתבצע בדייקנות אין סיבה להיווצרות הנסיגה.

יתרונות הטיפול

לאחר שהצגנו את החסרונות והסיכונים האפשריים של הטיפול חשוב לדעת שלטיפול זה יש יתרונות רבים והוא מהווה אמצעי בסיסי וחיוני עבור טיפול בדלקת חניכיים מתקדמת. אמצעי זה גם משמש כטיפול מקדים עבור הליך ניתוחי הנדרש במקרים מתקדמים יותר של נסיגת חניכיים מתקדמת ואובדן עצם.

יתרונות הטיפול:

הסרת רובד חיידקי ואבנית: טיפול יסודי (אפשר לקרוא לזה טיפול שיננית "על סטרואידים") אשר מסיר ביעילות רבה את שכבת הפלאק והאבנית שהצטברו מתחת לקו החניכיים. זה אזור שקשה להגיע אליהם בעת צחצוח רגיל וגם במסגרת טיפול שיננית סטנדרטי.

טיפול שאינו ניתוחי: אמנם מדובר בטיפול משמעותי ורגיש, אך אין מדובר בהליך ניתוחי שהוא מורכב ומשמעותי יותר. כל עוד ניתן להציל את השיניים בהליך שאינו ניתוחי טיפול זה יהיה הטיפול הרצוי והיעיל ביותר.

שמירה על היגיינת הפה: מטופלים שמגיעים למצב של טיפול הקצעת שורשים לרוב מבינים את המשמעות של הקפדה על היגיינת פה. במסגרת הטיפול שהוא לרוב הטיפול המניעתי האחרון לפני השתלה המטופל מקבל יסודי שכולל כל הנחיות ותכנית מפורטת לשמירה על היגיינת פה כולל צחצוח נכון ומוצרי היגיינה מתאימים. שינויים אלה לרוב משנים את התנהלות המטופל בכל מה שקשור לשמירה על בריאות הפה.

כתיבת תגובה