You are currently viewing הרמת סינוס סגורה

הרמת סינוס סגורה

ניתוח הרמת סינוס סגור זהו סוג של ניתוח הרמת סינוס הנדרש במקרים של מחסור בעצם בקרב מטופל המעוניין בהשתלת שתל דנטלי. שיטת טיפול זו כוללות שימוש במקדח דרך עצם הלסת במיקום אשר מיועד לשתל. במאמר הבא נלמד על השיטה והתהליך הניתוחי כולל הכנות ומידע אודות ההתאוששות וההחלמה לאחר הניתוח. 

הרמת סינוס סגורה - באילו מקרים?

מטרה מרכזית של ניתוח זה היא, כאמור, להגדיל את נפח העצם העליונה האחורית, במקים של מחסור בעצם אצל המטופל. זאת, לשם תמיכה במיקום יציב של השתלים הדנטליים, מה שיאפשר בסיס איתן גם לשחזורים תותבים כגון כתרים, גשרים או תותבות.

הרמת סינוס סגורה לעומת פתוחה

נציג מספר הבדלים מרכזיים בין סוגי ניתוחים אלה:

  1. הרמת סינוס סגורה אינה כוללת צורך בחתך ישיר ברקמות החניכיים, כאשר בפתוחה יוצרים חתן קטן ברקמות, מעין חלון צידי אשר יאפשר גישה לממברנות הסינוס לשם ביצוע הליך ההשתלה.

2. הרמת סינוס סגורה נחשבת לפחות פולשנית לעומת הפתוחה אשר נחשבת למורכבת יותר וכוללת כאמור חיתוך ברקמות.

3. כאב ותחושת אי נוחות – בהרמה סינוס סגורה הכאב הוא חלש יותר עקב ההליך הפחות פולשני.

הכנות מקדימות לניתוח

בדיקה יסודית: הכוללת צילומי רנטגן דנטליים ואולי סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT), נערכת כדי להעריך את מבנה העצם הקיים ואת האנטומיה של הסינוס.

סקירת היסטוריה רפואית: ההיסטוריה הרפואית של המטופל נבדקת בקפידה כדי לזהות מצבים, אלרגיות או תרופות שעשויות להשפיע על הניתוח או ההחלמה.

ייעוץ ותכנון טיפול: התייעצות עם הרופא כוללת דיון בהליך, סיכונים פוטנציאליים ותוצאות צפויות. תכנון הטיפול לוקח בחשבון גורמים כמו מספר השתלים הדרושים ובריאות הפה הכללית של המטופל.

תהליך הניתוח

עקירת שיניים (אם רלוונטי): אם הרמת הסינוס הסגורה מתבצעת מיד לאחר עקירת השן, השלב הראשון כולל הסרת השן הפגועה או שאינה ניתנת לשיקום.

פתיחת נקודת גישה לסינוס: המנתח יוצר פתח קטן (קידוח מזערי בגודל 3-5 מ"מ) בשקע שהותירה השן העקורה כדי לגשת לחלל הסינוס. 

השתלת תחליף עצם: חומר השתלת עצם, שעשוי להיות אוטוגני (מהמטופל), שתל (מתורם) או סינתטי, מונח בקפידה בתוך חלל הסינוס כדי לעודד את צמיחת העצם. באמצעות מכשור ייעודי מתבצעת דחיפה של רירית הסינוס כלפי מעלה והחדרה של תחליף העצם.

סגירת נקודת הגישה: הפתח בשקע נסגר בתפרים על מנת לאפשר החלמה מהירה של המקום.

החלמה לאחר הניתוח

לאחר הניתוח המטופל יקבל הנחיות מפורטות מצד הרופא המטפל. הנחיות אלו כוללות המלצות אודות תזונה נכונה ורכה שלא תפגע באזור, הימנעות מפעילות גופנית מאומצת וכיצד לשמור על היגיינת פה נכונה בתקופה זו.

במקרה של כאבים, נפיחויות ודימומים הרופא ימליץ על תרופות ומשככי כאבים לשם הקלה וטיפול במצבים רפואיים אלה.

כמו כן, יש לקבוע תורים לשם המשך מעקב אחר שיקום האזור וקביעת המשך של תכנית הטיפול, כשחשוב לציין כי שילוב מלא של השתלת העצם עם עצם הלסת הקיימת עשוי להימשך מספר חודשים.

כתיבת תגובה