You are currently viewing הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס פתוחה

ניתוח הרמת סינוס פתוח, זהו ניתוח שמטרתו להגדיל את המסה של העצם בלסת העליונה עבור מטופלים שסובלים מאובדן עצם, לרוב עם מחלת חניכיים מתקדמת. במאמר זה נלמד על ההליך הרפואי ועל כל ההיבטים שחשוב להכיר בנושא.

הרמת סינוס פתוחה - באילו מקרים?

כפי שצוין לעיל, מטרה מרכזית של טיפול הרמת סינוס היא להגדיל את כמות העצם בלסת העליונה ובייחוד באזור האחורי. עיבוי זה יאפשר יצירת בסיס מתאים וחזק דיו לשם השתלת השן ותמיכה בה באופן קבוע.

הכנות לניתוח

בחינה מקיפה: טרם ביצוע הניתוח נערכת בדיקה מקיפה של האזור, כולל צילומי שיניים ובמקרים מסוימים בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT). ניתוח זה מסייע למנתח הפה להעריך את מבנה העצם הקיים ולבנות אסטרטגיית טיפול נכונה ויעילה.

סקירת היסטוריה רפואית של המטופל: ההיסטוריה הרפואית של המטופל נבדקת בקפידה כדי לזהות מצבים בריאותיים שונים, אלרגיות או תרופות שיכולות להשפיע על הניתוח או תהליך ההחלמה. 

תכנון הטיפול:  בהתאם לבדיקות השונות, המנתח יבנה את התכנית, כולל החלטה לגבי מספר השתלים הדרושים, ומיקום הסינוסים.

ייעוץ: לאחר הבדיקות השונות הרופא המנתח יציג בפני המטופל את התהליך הצפוי, את הסיכונים האפשריים ויעדי הטיפול. 

תהליך הניתוח

חתך וגישה לסינוס: תחילה הרופא המנתח מבצע חתך קטן ברקמת החניכיים, פעולה אשר חושפת את עצם הלסת הבסיסית. לאחר מכן המנתח יוצר חלון קטן בעצם המעניק גישה לממברנת הסינוס.

הרמת ממברנת הסינוס: קרום הסינוס מורם בעדינות הרחק מעצם הלסת, יוצר מקום לחומר השתלת עצם. חומר שתל זה, המורכב לרוב מעצם המטופל, מעצם התורם או תחליף סינטטי, ממוקם באזור שבין הלסת לממברנת הסינוס.

מיקום השתל: לאחר שמתאפשרת השתלת העצם, המנתח מחדיר שתלים דנטליים לאזור. שתלים אלו משמשים כעוגנים להצבה בסופו של דבר של כתרים, גשרים או תותבות.

סגירת החתך: לאחר שהשתלים מוגנים היטב, החתך נסגר בתפרים. מתחיל תהליך הריפוי, המאפשר לעצם להשתלב עם חומר ההשתלה והשתלים. תהליך ההשתלבות של עצם הלסת המושתלת לעצם הקיימת יכול להימשך במשך מספר חודשים כשהרופא המטפל יעדכן בתקופת המעקב לגבי שלבי הטיפול הבאים.

 

החלמה לאחר הניתוח

הוראות טיפול לאחר ניתוח: המטופלים מקבלים הנחיות מפורטות לטיפול לאחר הניתוח הכוללות בין היתר כיצד לטפל להתמודד עם תחושת אי נוחות, נפיחות ודימום אפשרי באזור.

הגבלות זמניות: לרוב, יש להימנע מפעילויות מאומצות בתקופה שלאחר הניתוח אם זה הרמה של משקלים כבדים או פעילויות שעלולות להגביר את לחץ הדם במהלך הימים הראשונים של ההחלמה. חשוב להקפיד ולשמור על הגבלות אלו אשר מסייעות במזעור הסיכון להתפתחות סיבוכים ולשם זירוז ההחלמה ושיקום האזור.

טיפול בכאבים: במידת הצורך, הרופא ימליץ על תרופות ללא מרשם או משככי כאבים. בנוסף לכך, מריחת שקיות קרח על אתר הניתוח יכולה להפחית את הנפיחות באזור. 

שמירה על היגיינת הפה: לשם מניעת לחץ מיותר על האזור המנותח יומלץ לאכול מזון רך שאינו יפעיל לחץ על האזור המנותח. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על הוראות היגיינת הפה למניעת התפתחות זיהום באזור. 

מעקב רפואי: פגישות מעקב קבועות עם הרופא המנתח הן חיוניות לשם הצלחת הטיפול. אנא הקפידו לקבוע תורים בזמן ולהגיע 

חזרה לשגרה: החזרה לשגרה מתאפשרת בהתאם לקצב ההתקדמות של הריפוי כשיש להישמע להנחיות וההמלצות של הרופא בתקופת המעקב. 

 

שאלות ותשובות נפוצות

ההליך עצמו אורך בדרך כלל בין שעה לשעתיים, אך התהליך הכולל, כולל התאוששות ושילוב השתלים, עשוי להימשך על פני מספר חודשים.

ההליך עצמו מתרחש בהרדמה מקומית כך שהמטופל לא חש בכאב. לאחר הניתוח תיתכן תחושת אי נוחות וכאב בו ניתן לטפל באמצעות משככי כאבים / תרופות להקלה בכאבים ללא מרשם.

הטיפול רלוונטי עבור מרבית המטופלים אשר נמצא כי הם בעלי חוסר עצם מספקת בלסת העליונה. אך טרם הטיפול יש לעבור הערכה מקיפה כדי לאשר ולהתאים את הטיפול עבור המטופל.

תקופת ההחלמה הראשונית הכוללת הגבלות על רמת הפעילות הגופנית והתזונה נמשכת מספר ימים עד שבוע. הריפוי והשיקום המלא הכולל קליטה מלאה של השתלת העצם עשוי להימשך מספר חודשים.

בדומה לכל הליך כירורגי, ישנם סיכונים אפשריים, כולל זיהום, דימום או סיבוכים עם השתלת העצם. למרות זאת, ניתוח סטנדרטי על ידי גורם מוסמך לא צפוי להיות כרוך בבעיות כלשהן.

כתיבת תגובה